fbpx

Undele cerebrale Theta și Terapia prin plutire

Undele cerebrale Theta și Terapia prin plutire

Undele cerebrale Theta și Terapia prin plutire 1080 675 Cristian
Undele cerebrale Theta și Terapia prin plutire

Dacă știți pe cineva care plutește frecvent, îl puteți auzi des referindu-se la undele cerebrale theta. Dar ce exact sunt undele theta? Sunt bune sau rele? De ce le dorim? Și ce știm cu adevărat despre efectul plutirii regulate asupra stării noastre mentale? Ne mândrim cu faptul că oferim terapia prin plutire (sau privare senzorială) la centrul nostru – așa că hai să aruncăm o privire asupra științei din spatele acestui fenomen.

Ce sunt undele cerebrale?

În primul rând, ce sunt undele cerebrale? Neuronii din creierul nostru produc în mod constant modele oscilante de energie electrică, care pot fi măsurate cu ceea ce se numește „EEG” (electroencefalogramă). Măsurarea se face prin intermediul unor electrozi mici așezați pe scalp pentru a măsura frecvența și amplitudinea acestui model electric. Oamenii de știință au creat patru categorii de bază pentru principalele tipuri de unde cerebrale pe care le producem.

  1. Undele beta: 14-40HZ

Cele mai „normale” unde cerebrale pe care le producem în timpul zilei. Creierul nostru se află într-un model de undă beta atunci când gândim, rezolvăm probleme și desfășurăm activități pe tot parcursul zilei.

  1. Undele alfa: 9-13HZ

Doar puțin mai lente decât undele beta, undele alfa sunt experimentate în stări de flow, momente de pace sau reflecție. Acestea sunt de obicei experimentate în timpul activității de relaxare preferate.

  1. Undele Theta: 5-8HZ

Încetinind mai mult, undele Theta sunt observate chiar înainte de a adormi sau imediat după trezire. Modelul undelor cerebrale theta este asociat cu stări de visare lucidă, creativitate, meditație și reverie.

  1. Undele Delta: 1-4 HZ

Încetinind aproape de tot, undele delta sunt produse numai în timpul somnului profund.

Gândește-te puțin la sentimentul exact din momentul în care începi să dormi sau când te trezești dimineața și încă nu gândești în mod complet conștient. Aceasta este starea theta. Dacă îți poți aminti ceva din aceste momente, uneori experimentezi imagini vii (numite imagini hipnagogice) și un fel de deschidere în care te gândești la lucruri la care de obicei nu te gândești. Acestea sunt gândurile tale inconștiente care intră în experiența ta conștientă, motiv pentru care le poți aminti.

Oamenii de știință au observat, de asemenea, că stările theta sunt atinse de călugării budiști în timpul meditației zen, dar numai de practicienii cu experiență, după perioade lungi de timp. În bazinul de plutire se accesează aceasta stare Theta, ușor evaziva, mult mai rapid, de multe ori chiar în prima ședință.

Cercetările despre plutire existente și recente au demonstrat că indivizii produc unde theta în bazinul de plutire și fără să aibă mulții ani de experiență în meditație necesari. Știința nu a răspuns încă exact la întrebarea de ce terapia prin plutire ne ajută să atingem atât de ușor această stare, dar este ușor să vedem cum un mediu liniștit, fără distrageri, fără gravitație, poate ajuta creierul nostru să ajungă la o stare profundă de relaxare. 

 

Care sunt beneficiile și de ce contează?

Deci, ce este atât de bun la undele theta? Ei bine, s-a constatat că starea theta este asociată cu sentimente de bunăstare, creativitate, relații îmbunătățite, aptitudine socială, stres scăzut și reducerea altor emoții negative, cum ar fi furia. La fel, undele theta sunt asociate cu scăderea riscului apariției unor boli precum cele de inimă sau a riscului de accident vascular cerebral, dar și cu o ameliorare a simptomelor unor tulburări mentale, cum ar fi depresia și anxietatea.

De ce? Acest lucru se datorează faptului că starea theta permite creșterea producției de neurotransmițători pozitivi, cum ar fi endorfinele și reduce producția de neurotransmițători legați de stres, cum ar fi adrenalina și cortizolul.

 

A fi în „theta” nu se simte doar bine; știința a dezvăluit legături puternice între undele theta și modul în care învățăm și formăm amintiri, în special amintiri personale. Acest lucru poate explica legăturile găsite între terapia prin privare senzorială și învățare (super învățare) sau de ce mulți indivizi povestesc că retrăiesc amintiri din copilărie cu detalii foarte vii.

În timp ce sunt necesare cercetări suplimentare cu privire la undele cerebrale și terapia prin plutire pentru a afla mai multe despre acest fenomen, este ușor de văzut de ce plutirea a funcționat pentru atât de mulți oameni ce doresc să aducă pace și bunăstare în viața lor. Mai simplu spus, atunci când plutim, creierul nostru este capabil să încetinească și să atingă un nivel profund de calm, care poate fi dificil de replicat în viața de zi cu zi.

 

Leave a Reply