fbpx

Tot ce trebuie să știi despre Terapia prin Privare Senzorială

Tot ce trebuie să știi despre Terapia prin Privare Senzorială

Tot ce trebuie să știi despre Terapia prin Privare Senzorială 0 0 Cristian
Ce este un bazin de privare senzorială (bazin de izolare)?

Un bazin de privare senzorială, numit și bazin de plutire, este folosit pentru Terapia prin Privare Senzoriala R.E.S.T. (restricted environmental stimulation therapy) sau Floating. Este un bazin izolat fonic și luminos, plin cu o soluție de aproximativ 25 cm ce conține 500 kg de sare Epsom.

Primul bazin a fost creat in 1954 de John C. Lilly, un medic și neurocercetător american. El l-a inventat pentru a studia originile conștiinței și a încercat să facă asta eliminând orice stimul exterior.

Cercetările lui au luat o întorsătură controversată în anii ‘60. Atunci a început să experimenteze cu privarea senzorială în timp ce era sub efectul LSD, un halucinogen, și a ketaminei, un anestezic cunoscut pentru abilitatea lui de a seda și a crea o stare ca de transă.

Ulterior, în anii `70, au fost create bazinele de plutire comerciale și au început să fie studiate pentru posibilele beneficii pentru sănătate.

În zilele noastre, să găsești un bazin de privare senzorială este ușor, existând numeroase centre de plutire și spa-uri ce oferă acest gen de terapie peste tot în lume.

Popularitatea crescândă poate fi în parte datorită cercetărilor științifice apărute. Studiile sugerează că timpul petrecut plutind într-un bazin de privare senzorială poate avea unele beneficii inclusiv la persoanele perfect sănătoase, cum ar fi relaxarea musculară, un somn mai bun, diminuarea durerii și scăderea stresului și anxietății.

Efectele deprivării senzoriale

Soluția din bazinul de plutire este încălzită la temperatura pielii externe și aproape saturată cu sare Epsom (sulfat de magneziu), având astfel o flotabilitate foarte ridicată pentru a îți permite să plutești fără nici un pic de efort.

Intri în bazin nud și orice stimulare exterioară este considerabil redusă, incluzând sunet, lumină și efectul gravității. Totuși, de la o telecomandă pe care o ai la îndemână poți lăsa o muzică meditativă și o lumină difuză pornite. Pe măsură ce plutești în liniște și întuneric, creierul tău intră într-o stare de relaxare foarte profundă.

Deprivarea senzorială se presupune că are mai multe efecte asupra creierului, variind de la halucinații la creativitate sporită.

Ai halucinații într-un bazin de privare senzorială?

Mulți oameni au povestit că au avut halucinații într-un bazin de plutire. De-alungul timpului, studii au arătat că deprivarea senzorială poate induce experiențe asemănătoare halucinațiilor.

În cadrul unui studiu din 2015, 46 de oameni au fost împărțiți în funcție de cât de predispuși erau către a avea imagini hipnagogice. Cercetătorii au descoperit că privarea senzorială a indus experiențe similare în ambele grupuri, cu o frecvență ridicată în cazul grupului mai predispus către ele.

Mă va face mai creativ?

Potrivit unui articol publicat în 2014 în Jurnalul European de Medicină Integrativă, ce înglobează mai multe studii, plutirea într-un bazin de privare senzorială poate spori originalitatea, imaginația și intuiția, care pot duce la creșterea creativității.

Poate îmbunătăți concentrarea și atenția?

Cu toate că majoritatea studiile care există sunt relativ vechi, există dovezi că deprivarea senzorială poate îmbunătăți atenția și concentrarea, dar și că poate duce la o gândire mai clară și precisă. Acestea au fost corelate cu o capacitate de învățare îmbunătățită și cu performanțe sporite la școală și în diferite grupuri de carieră.

Îmbunătățește performanțele sportive?

Efectele privării senzoriale asupra performanțelor sportive sunt foarte bine documentate. S-a descoperit că este eficientă în grăbirea recuperării după antrenamentele fizice intense prin scăderea lactatului din sânge.

De asemenea, un studiu din 2016 pe 60 atleți de performanță a arătat de asemenea o îmbunătățire a recuperării fiziologice după antrenamente intense sau competiții.

 

Beneficiile bazinului de privare senzorială

Există multe beneficii psihologice și fiziologice ale bazinelor de privare senzorială pentru condiții precum tulburări de anxietate, stres și dureri cronice.

Poate bazinul de privare senzorială trata anxietatea?

Terapia prin private senzoriala – R.E.S.T. a fost descoperită ca fiind eficientă în reducerea anxietății. Un studiu din 2018 a arătat că o singură oră într-un bazin de privare senzorială a fost capabilă de o reducere semnificativă a anxietății și de o îmbunătățire a dispoziției la cei 50 de participanți cu tulburări legate de stres și anxietate.

Un studiu din 2016 efectuat pe 46 de persoane care s-au declarat ca suferinzi de tulburare de anxietate generalizata (GAD) a constatat că deprivarea senzorială a redus simptomele asociate GAD, precum depresia, dificultățile de somn, iritabilitatea și oboseala.

Poate ameliora durerile?

Efectele bazinului de privare senzorială asupra durerile cronice au fost confirmate de mai multe studii. S-a arătat ca fiind eficient în tratarea durerilor de cap, tensiunilor musculare și durerilor cronice asociate.

Un mic studiu cu șapte participanți a găsit-o eficientă în tratarea tulburărilor asociate cu mișcările bruște ale gâtului, precum durererea și rigiditatea gâtului sau o rază redusă de mișcare. De asemenea, s-a demonstrat că reduce durerile apărute în urma stresului.

Poate îmbunătăți sănătatea cardiovasculară?

Terapia prin plutire – R.E.S.T. poate îmbunătăți sănătatea sistemului tău cardiovascular prin inducerea unei relaxări foarte profunde ce reduce nivelul de stres și îmbunătățește somnul, potrivit cercetărilor. Stresul cronic și lipsa somnului au fost asociate cu hipertensiune arterială și boli cardiovasculare.

Mă va face mai fericit?

Există multe afirmații cu privire la Terapia prin Plutire – R.E.S.T. că ar provoca sentimente de fericire și euforie. Sunt oameni care au declarat că trăiesc o euforie ușoară, un sentiment de bunăstare crescut și că se simt mai optimiști în urma folosirii unui bazin de privare senzorială.

Alții au raportat experiențe spirituale, o pace interioară profundă și un sentiment ca și cum s-ar fi născut din nou.

Procesul privării senzoriale

Cu toate că procesul poate varia în funcție de centru, o sesiune de plutire sau privare senzorială se derulează de obicei astfel:

  • Ajungi la centrul de plutire; puțin mai devreme dacă este prima ta vizită.
  • Intri în camera în care se află bazinul pregătit pentru tine.
  • Îți îndepărtezi bijuteriile și alte accesorii.
  • Înainte de a intra în bazin, îți faci un duș.
  • Intri în bazin și închizi ușa.
  • Te lași ușor pe spate și soluția te va ajuta să plutești fără efort.
  • Îți poți opri muzica meditativă și luminile de la telecomandă, tu alegi.
  • Plutești timp de 60, 90 sau mai multe minute.
  • La sfârșitul ședinței vei auzi un semnal care marchează finalul.
  • Îți faci duș, te îmbraci iar în recepție te așteaptă un ceai cald.

Pentru a vă ajuta să vă relaxați și să profitați la maximum de sesiune, se recomandă să mâncați ceva ușor cu aproximativ 30 de minute înainte de sesiune. De asemenea, este util să evitați cofeina timp de patru ore în prealabil.

Nu se recomandă bărbierirea sau epilarea înainte de o sesiune, deoarece sarea Epsom din apă poate irita pielea.

Centru de plutire este dezinfectat între fiecare clienți pe toate suprafețele comune iar potrivit experților, coronavirusul nu este transmis prin intermediul apei, deci este foarte improbabil ca COVID-19 să fie răspândit prin bazine de privare senzorială, bazine de înot sau saloane spa.

Atunci când este utilizat corect, un bazin de privare senzorială poate ajuta la ameliorarea stresului, la ușurarea tensiunii musculare și a durerii. De asemenea, vă poate ajuta să vă îmbunătățiți starea de spirit.

 

Leave a Reply