fbpx

Răspunsul la relaxare, ajutor în reducerea stresului

Răspunsul la relaxare, ajutor în reducerea stresului 2160 1350 Cristian
Răspunsul la relaxare ca ajutor în reducerea stresului

Contrar răspunsului la stres, răspunsul de relaxare apare atunci când corpul nu mai este perceput ca fiind în pericol și funcționarea sistemului nervos autonom revine la normal. Simplu spus, răspunsul la relaxare este opusul răspunsului la stres al corpului tău – butonul de la care se poate opri tendința lui către ‘luptă sau fugi”.

Cum se întâmplă răspunsul la relaxare

În timpul răspunsului la relaxare, corpul se îndreaptă spre o stare de relaxare fiziologică, în care tensiunea arterială, ritmul cardiac, funcționarea digestivă și nivelurile hormonale revin la niveluri normale. Starea de luptă sau fugi este una de excitare fiziologică, ce include creșterea ritmului cardiac și tensiunii arteriale, încetinirea funcției digestive, creșterea fluxului de sânge la extremități, eliberarea crescută de hormoni precum adrenalina și cortizolul și alte răspunsuri ce pregătesc organismul pentru a se proteja de pericol sau de stres.

În timpul stresului acut, răspunsul ‘luptă sau fugi’ apare în mod natural. Acest răspuns a funcționat bine pentru noi în istoria noastră umanoidă ancestrală, când răspunsul la stres era declanșat ca un mijloc de supraviețuire pentru a scăpa de amenințările fizice, precum prădătorii rapizi. Cu toate acestea, în timpurile moderne, răspunsul luptă sau la zbor este declanșat de mai multe ori pe parcursul zilei din cauza unei game foarte largi de stresori, mulți dintre ei fiind probabil mai degrabă situaționali decât bazați pe lupta pentru supraviețuire. Ca atare, ne putem găsi într-o stare prelungită de ‘luptă sau fugi’, care suprasolicită sistemul nervos și poate dăuna stării noastre de sănătate, fizice și psihice.

De exemplu, în perioadele de stres cronic, organismul se află într-o stare constantă de excitare fiziologică din cauza amenințărilor percepute. În lumea modernă, acestea sunt numeroase dar nu ne pot pune decât rar viața în pericol, iar răspunsul de relaxare al organismului nu are întotdeauna timp să se activeze înainte de următorul stresor. Aceasta poate duce la scăderea imunității, dar și la apariția unor consecințelor negative pe plan emoțional, cum sunt anxietatea și burnout-ul. Atunci când corpurile noastre sunt în acea stare de stres cronic, oamenii încep să se îmbolnăvească, să se confrunte cu multe și diverse probleme de sănătate, inclusiv hipertensiunea arterială, ulcerații la stomac și altele.

Inducerea răspunsului la relaxare

În perioadele de stres, răspunsul de relaxare al sistemului nervos parasimpatic (PNS) poate fi indus prin exerciții de respirație și alte tehnici de mindfulness care vă relaxează corpul și/sau mintea. (Dacă puteți relaxa ambele simultan, cu atât mai bine)

Următoarele sunt câteva dintre cele mai eficiente și la îndemână strategii pentru a induce răspunsul la relaxare în corpul dvs. Practicați-le și vă veți relaxa mai ușor în perioadele de stres și veți minimiza timpul pe care corpul îl petrece în răspunsul la stres.

Meditaţia

Meditația este o metodă excelentă de diminuare a stresului, deoarece funcționează bine pentru calmarea corpului și a minții, dar te și ajută să dezvoltați reziliență la stres în timp. La început, unora dintre oameni le este greu să mediteze, dar încercând diferite tehnici și menținând optimismul îi poate ajuta să ajungă la rezultatele dorite. 

Exercițiile de respirație

Respirația de calmare a stresului poate fi extrem de eficientă pentru a calma organismul, deoarece ajută la stimularea nervului vag, esențial pentru reglarea sistemului nervos parasimpatic. Exercițiile de respirație sunt recomandate, deoarece pot pot fi folosite pentru a calma corpul în orice moment și loc, chiar și în mijlocul situațiilor stresante care sunt în curs de desfășurare. Există diferite tipuri de exerciții de respirație pe care le poți exersa. Printre ele, respirația diafragmatică este o abordare care poate fi deosebit de benefică. Acest tip de respirație profundă este uneori numita și respirație abdominală și se realizează prin contractarea diafragmei la fiecare inspirație.

Exerciții de respirație pentru calmarea stresului.

Relaxarea progresivă a mușchilor

Aceste exerciții implică încordarea și relaxarea diferitelor grupuri de mușchi din corp până când devine mai natural și ușor să rămâi într-o stare de relaxare fizică. Această tehnică poate lua puțin timp și practică dar, în cele din urmă, ar trebui să fii capabil să-ți relaxezi complet corpul în doar câteva minute sau chiar secunde.

Metoda progresive de relaxare musculară.

Yoga

S-ar putea să nu fii surprins să auzi că yoga este o practică minunată pentru promovarea relaxării și stării de bine. Această modalitate utilizează respirația și mișcarea pentru a relaxa și stabiliza mintea și a aduce mai multă ușurare în corp. Dacă ești începător în yoga este recomandat să îți începeți practica sub tutela unui instructor certificat, dar există și posturi simple, blânde, care pot fi practicate acasă, unele le poți face chiar la birou.

Cum yoga poate diminua stresul în viața ta.

 

Îți recomandăm cu tărie să faci unele dintre aceste tehnici o parte regulată a vieții tale. Există, de asemenea, alte tehnici și terapii, cum ar fi meditațiile ghidate, vizualizarea  sau privarea senzorială, care pot fi utilizate pentru a reduce stresul și pentru a crește relaxarea. Când practicați în mod regulat aceste tehnici, corpul dvs. poate deveni mai abil în a inversa propriul răspuns la stres atunci când este necesar, astfel încât să nu rămâneți într-o stare de stres pentru o perioadă de timp nesănătoasă.

Aceste tehnici se pot simți incomode sau par să nu funcționează la început. Ca orice schimbare de comportament sau orice lucru nou, este nevoie de timp și practică pentru a începe să vezi rezultate, așa că aveți răbdare.

Leave a Reply