fbpx

Terapia prin Plutire și beneficiile ei: Știinta din spatele Bazinului de Privare Senzorială

Terapia prin Plutire și beneficiile ei: Știinta din spatele Bazinului de Privare Senzorială 940 788 Cristian
Terapia prin Plutire si beneficiile ei: Stiinta din spatele Bazinului de Privare Senzoriala.

Fie ca ne referim la bazine de privare senzoriala, bazine de plutire sau, pur si simplu, plutire, terapia prin privare senzoriala (R.E.S.T. – restricted environmental stimuli technique) reduce stimulul exterior pana aproape de zero, (vazul, auzul, mirosul si simtul tactil), avand o reputatie de tratament alternativ natural pentru multe afectiuni, fizice sau psihice. Cei care plutesc raporteaza printre beneficii vindecarea insomniilor si reducerea durerilor cronice, a anxietatii, a depresiei si chiar eliberarea de adictii. Iar partea cea mai buna este ca se intampla intr-un mod relaxant, fara efort sau vizite la doctor.

Cum se simte sau ce face mai exact plutirea intr-un bazin de privare senzoriala? Sustinatorii terapiei prin privare senzoriala au povestit pentru New York Times ca o sesiune te poate face, practic, sa te simti ca un astronaut: “E ceva ce nu ai cum sa experimentezi altcumva”. (1) Centrele de privare senzoriala au inceput sa apara peste tot in Europa si Statele Unite, mai ales in zonele urbane unde cererea pentru abordarea vindecarii holistice este in crestere accelerata.

Desi beneficiile plutirii in bazine de privare senzoriala au inceput sa atraga atentia de relativ putina vreme, in urma studiilor stiintifice aparute, ea exista incepand cu anii 50’ si a inceput sa fie folosita in Europa ,de catre public, incepand cu anii 70’. (2) La momentul cand bazinul de privare senzoriala a fost inventat, cercetatorii psihanalitici si neurocercetatorii il foloseau in principal pentru a efectua teste privind creativitatea, conexiunea cu ceilalti si concentrarea.

Exista oameni care povestesc chiar despre experiente psihedelice in interiorul bazinului. In ultimele decenii, comunitatile ezoterice vorbesc despre plutire ca o modalitate de a promova “constientizarea spirituala”, depasirea unor blocaje emotionale si imbunatatirea claritatii mentale. In timp ce aceste beneficii sunt destul de greu de demonstrat, cercetari recente publicate in Jurnalul de Medicina Complementara si Behaviorala, sugereaza ca privarea senzoriala functioneaza reducand raspunsul la stres al corpului, inducand o relaxare profunda si diminuand discursul mental. (3) In acest moment exista o multitudine de cercetari ce arata ca terapia prin plutire este o metoda eficienta, non-invaziva, de a trata bolile si reduce durerile cauzate de stres, mai mult decat multe alte metode folosite in prezent in medicina alternativa.

 

Ce este un Bazin de Privare Senzoriala?

Privarea Senzoriala  se realizeaza prin plutirea intr-un bazin de izolare ce reduce toate sursele de experienta senzoriala: sunet, vedere, miros si atingere. Un alt nume prin care se face referire la plutire este R.E.S.T. (Restricted Environmental Stimulation Technique).

Bazinele de plutire ce sunt folosite pentru inducerea privarii senzoriale sunt umplute cu 500 kg sare Epsom si aproximativ 800 litri de apa, a carei temperatura este foarte aproape de cea a pielii plutitorului (34.8°). Sarurile iti permit sa plutesti fara nici un pic de efort la suprafata apei in liniste si nemiscare perfecte. Pe toata durata sesiunii, plutitorii se simt, in general, usori si linistiti, fara sa fie nevoie de a depune orice fel de efort pentru a pluti.

Efectele pozitive ale plutirii-R.E.S.T. au impact asupra fiziologiei, inclusiv scaderea nivelului de cortizol, scaderea tensiunii arteriale si dezvoltarea sentimentelor pozitive de bunastare. Studiile sutin despre cresterea atentiei mindfulness si scaderea nivelului de stres din timpul sesiunii de plutire ca reduc markerii sindromului de stres corporal (BDS – bodily distress syndrome). Cercetatorii folosesc termenul “BDS” pentru a descrie schimbari fiziologice negative care au loc atunci cand cineva este supus unui stres puternic sau pe termen indelungat. Aceste semne BDS sunt legate de lucruri precum simptomele fibromialgiei, oboseala cronica si somatizarea tulburarilor psihice. (4)

Cum functioneaza Bazinul de Privare Senzoriala?

Bazinele de privare senzoriale ajuta prin inducerea unei stari de relaxare profunda (denumita si raspuns de relaxare sau RR) prin oprirea raspusului la stres al corpului “lupta sau fugi” (“fight or fight”). A crea un raspuns de relaxare natural este considerat un remediu pentru simptomele legate de stres deoarece activeaza sistemul nervos parasimpatic, reducand in acelasi timp activitatea sistemului nervos simpatic.

În esență, plutirea ajută la scăderea nivelului de cortizol și la calmarea sistemului nervos, readucând în echilibru sistemul imunitar și hormonal.

Aceste efecte benefice ajuta la scaderea ritmului cardiac, la normalizarea nivelului tensiunii arteriale, la restabilirea ritmului normal de respiratie si la normalizarea functiilor digestive. (5)

In situatii solicitante sau stresante, cel mai usor sa inducem raspunsul de relaxare este prin a reduce inputul senzorial si miscarile corpului cat mai mult posibil. In timpul unei sesiuni de plutire, aproape toti stimulii externi si senzatiile sunt diminuate sau complet eliminate. Nu este nici o muzica pe fundal, nici o meditatie ghidata  (desi exista posibilitatea sa alegi sa existe) si nimic altceva ce ai putea auzi in afara de propria respiratie. Nu exista nici o lumina – bazinele sunt izolate perfect (totusi ai posibilitatea sa lasi o lumina de veghe pentru a te adapta treptat intunericului). Plutitorii nici macar nu simt contactul cu apa deoarece este incalzita la aceeasi temperatura cu a pielii. Mai mult, textura solutiei este una matasoasa, uleioasa, si hraneste pielea in loc sa o usuce. Timpul petrecut intr-un bazin de privare senzoriala este similar cu o meditatie simpla sau una ghidata, in sensul ca mintea tinde sa devina foarte linistita, lasand stresul sa se disipe.

In ceea ce priveste logistica bazinelor de privare senzoriala, iata la ce te poti astepta daca decizi sa incerci o sesiune de plutire:

  • Bazinele de plutire sunt suficient de incapatoare pentru a avea loc atunci cand te intinzi pe spate, ramanand si aproximativ 50 cm in toate directiile.
  • Bazinele contin aproximativ 25 cm de apa si 500 kg sare Epsom dizolvate in ea. Aceasta sare este cea care le permite plutitorilor sa ramana la suprafata in timpul sesiunii fara sa depuna nici un pic de efort.
  • Majoritatea oamenilor aleg sa pluteasca intre 60 si 120 de minute. Totusi, anumiti se duc si mai departe si plutesc in sesiuni de 8 ore, dormind in bazine peste noapte.
  • Plutitorii au optiunea sa iasa din bazin mai devreme daca nu se simt confortabil dar majoritatea expertilor sugereaza sa incerci sa astepti si sa petreci intreaga durata, cel putin a primei sesiuni, pentru a experimenta si imbratisa toate sentimentele ce pot aparea.
  • Preturile sesiunilor variaza in functie de tipul de centru pe care il vizitezi. In Romania, in functie de oras si tip, o sesiune de plutire de 60-120 minute costa undeva intre 100 si 200 lei. Majoritatea centrelor ofera si pachete de plutire, avand costuri mai reduse pentru un numar mai mare de plutiri. Anumite centre ofera si servicii complementare, precum masaj, yoga, etc.
  • In cazul in care te gandeai, plutirea pentru 60, pana la 120 de minute, intr-un bazin plin cu apa si sare nu este daunator pentru pielea ta si nu se va zbarci sau raci; apa ramane la aceeasi temperatura. Mai mult, sarea Epsom are multe beneficii pentru piele, cunoscute in mod traditional dar si in urma unor studii stiintifice.
Pentru cine functioneaza bazinele de plutire?

Entuziastii terapiei prin plutire povestesc ca oricine urmareste sa isi extinda limitele artistice, spirituale sau chiar atletice pot beneficia de pe urma privarii senzoriale. Dupa ce au luat interviuri participantilor la studii privitoare la efectele plutirii, cercetatorii au concluzionat:

“Multi dintre participanti au folosit, inainte de a pluti, o serie de metode diferite pentru a reduce durerile, stresul si alte probleme de sanatate individuale. Medicamentele, yoga, masajul si fizioterapia au fost unele dintre tratamentele mentionate si nici una nu a avut acelasi succes in eliberarea de dureri, tensiuni, stres, etc.” 

Cei care cauta mai multe motive sustinute stiintific pentru a incerca terapia prin plutire vor fi incantati sa afle ca studiile sunt numeroase si in continua desfasurare. Desi mai este mult de invatat despre efectele fiziologice ale privarii senzoriale, se considera ca plutirea poate ajuta la ameliorarea a multe probleme legate de stres, cum ar fi:

• Tulburari legate de dispozitie si simptomele depresiei si anxietatii

• Adictii 

• Dureri de cap cronice

• Functie imunitara scazuta

• Sindromul “Burnout”

• Oboseala cronica si niveluri joase de energie

• Diferenta de fus orar

• Probleme cu concentrarea, nelinistea sau gestionarea distragerilor

• Dureri cronice, tensiuni musculare, adesea legate de niveluri ridicate de stres

• Insomnii sau alte probleme cu somnul

 

Principalele beneficii ale Bazinelor de Privare Senzoriala
  1. Cultivarea Mindfulness si Reducerea Stresului

Studiul publicat in 2014 in Jurnalul Medicinei Complementare si Behaviorala, mentionat mai sus, care a testat efectele privarii senzoriale pe anumiti markeri ai calitatii vietii la 65 pacienti adulti, a gasit corelari semnificative intre “starile de constiinta alterata din timpul bazinului de plutire” si “mindfulness in viata de zi cu zi”.

Cercetatorii au incadrat aleatoriu participantii la studiu ca parte din grupul de control sau ca parte din grupul care sa participe la tratamentul cu bazinele de plutire, constand intr-un total de 12 sesiuni de plutire saptamanale. Dupa ce au fost testati masurand calitatea vietii din punct de vedere fiziologic si psihologic – incluzand variabile precum stresul, nivelul de energie, depresie, anxietate, optimism, durere, calitatea somnului si mindfulness – rezultatele au aratat reduceri semnificative in:

• Raspunsul la stres

• Simptomele depresiei

• Anxietate

• Dureri cronice

Cercetatorii au observat si imbunatatiri in general ale optimismului, calitatii somnului si “prezenta” (constientizare) in timpul studiului.

     2. Reducerea anxietatii si depresiei

In anul 2016, cercetatori de la Departamentul de Psihologie al Universitatii Karlstad din Suedia au testat efectele bazinelor de privare senzoriala asupra simptomelor anxietatii, incluzand tulburarea de anxietate generala (TAG), ce ramane una dintre cele mai provocatoare probleme mentale de tratat. Studiile arata ca simptomele TAG s-au schimbat substantial in bine pentru grupul ce a plutit timp de 12 sesiuni pe parcursul a unei perioade de 4 luni. (6)

De fapt, 37 la suta dintre participantii la grupul ce au urmat tratamentul prin plutire au ajuns la remisie completa de la simptomele TAG post-tratament, in timp ce majoritatea a avut cel putin unele efecte benefice semnificative legate de dificultatile in a dormi, probleme de reglaj emotional si depresie. Toate variabilele ce au fost imbunatatile post-tratament, cu exceptia anumitor simptome de depresie, au ramas la acelasi nivel imbunatatit dupa 6 luni de la terminarea lui. Nu a aparut nici un efect negativ post plutire.

     3. Imbunatatirea nivelului de energie si a productivitatii

Bolile legate de stres sunt, in acest moment, cele mai frecvente motive pentru productivitatea redusa la munca (7). Problemele atribuite stresului includ oboseala mentala, lipsa concentrarii, sindromul “burnout”, migrene si afectiuni digestive sau gastrice.

Privind aceste statistici, multi angajatori din toata lumea au inceput sa ofere sesiuni de plutire gratuite sau abordari similare, precum pauze de meditatie, pentru a mentine nivelul de stres scazut. Desi reducerea stresului este o recomandare comuna a doctorilor pentru pacientii care sufera de niveluri ridicate ale lui, cel mai util este ca acesta sa fie prevenit sau gestionat inainte de a atinge un nivel daunator. Plutirea prin privare senzoriala este acum considerata o metoda eficienta si naturala de prevenire a stresului, imbunatatind nivelul starii de spirit la munca si in viata de zi cu zi. (8)

     4. Reducerea durerilor

Mai multe studii, precum si marturii ale pacientilor, sugereaza ca bazinele de plutire pot servi drept calmante naturale ale durerilor. Modul principal prin care plutirea ajuta la calmarea durerii este prin inducerea raspunsului de relaxare, ce relaxeaza muschii incordati si ajuta la imbunatatirea odihnei si recuperarii. Un studiu care a examinat efectele tratamentelor placebo in comparatie cu terapia prin plutire arata ca sesiunile de plutire reduc durerile musculare legate de stres la pacientii diagnosticati cu sindromul “burnout”.

Pacientii ce au urmat tratamentul cu plutirea R.E.S.T. timp de 6 pana la 12 saptamani au prezentant mai putina durere, niveluri mai mici ale tensiunii arteriale, mai putina anxietate si depresie, sentimente mai reduse de stres si niveluri mai ridicate ale optimismului, energiei si afectivitatii pozitive. (9)

      5. Depasirea dependentelor

Un studiu din anii ‘90, ce viza identificarea eficacitatii privarii senzoriale asupra reducerii dependentelor, a constantat ca “plutirea este o modalitate de tratament versatila, rentabila, cu eficienta demonstrata, in modificarea unor dependente si are aplicatii promitatoare cu altele.” (10)

Interesant este că pacienții dependenți de nicotină, alcool sau medicamente au văzut, în general, îmbunătățiri asociate cu reindreptarea atentiei sau reechilibrarea diferitelor efecte fizice și mentale ale stresului.

Potrivit studiilor, privarea senzoriala ajuta oamenii sa depaseasca adictiile prin:

  • inducerea unui raspuns general de relaxare
  • reindreptarea atentiei catre interior pentru a se concentra pe problemele personale
  • intreruperea obiceiurilor prin eliminarea declansatorilor si posibilitatilor de raspuns
  • sentiment crescut de control asupra comportamentelor dependente
  • procese de invatare imbunatatite

Rezultatele cercetarilor legate de tratarea adictiilor cu terapa prin plutire R.E.S.T. sustin acum utilizarea sa pentru:

  • renuntarea la fumat
  • supraalimentarea
  • consumul excesiv de alcool
  • utilizarea gresita a drogurilor

Cele mai multe rezultate sunt legate de renuntarea la fumat, in timp ce multi cred ca este nevoie de mai multe cercetari in general pentru a recomanda plutirea pentru alte probleme legate de droguri.

John Lenon este cunoscut pentru faptul ca a folosit privarea senzoriala pentru a renunta la adictia de heroina. 

 

Precautii cu privire la utilizarea bazinului de privare senzoriala

Majoritatea covarsitoare a celor care incearca privarea senzoriala raporteaza experiente foarte placute si eliberatoare, fara nici un efect secundar.

In functie de personalitatea ta si de cat de bine te impaci cu spatii relativ inguste si intunecate, este posibil totusi ca prima parte a primei plutiri sa fie de adaptare. Unele bazine sunt insa deschise, si majoritatea au posibilitatea de a mentine o lumina aprinsa si muzica sau meditatii ghidate pe intreaga durata a sesiunii. Bazinele noastre sunt de doua tipuri, ambele ajutând considerabil ca posibilul sentiment de claustrare sa fie diminuat considerabil sau chiar eliminat.

Cateva concluzii despre Bazinele de Privare Senzoriala

• Bazinele de privare senzoriala mai sunt numite si bazine de plutire iar tehnica se numeste Terapie prin plutire – R.E.S.T. sau, pur si simplu, Plutire.

• Studiile despre plutire sugereaza ca de pe urma ei ar putea beneficia cei care sufera de dureri musculare, anxietate, care au probleme cu concentrarea, depresia, probleme cu somnul, sindromul “burnout”, adictii sau oboseala cronica

• Bazinele de privare senzoriala funcționează prin reducerea tuturor surselor exterioare de stimuli, ajutând pe cei care plutesc să reducă stresul, să intre într-o stare profundă de relaxare și să linisteasca sistemul nervos. Acest lucru ajută la imbunatatirea sistemului imunitar și reglează producția de hormoni de stres, cum ar fi cortizolul.

• Plutirea este foarte puțin probabil să provoace reacții adverse, cu toate acestea, dacă vă simțiți anxioși în zone închise și întunecate, este posibil să nu fie pentru dvs.

 

Leave a Reply